Analyse af Monets maleri Høstakke
· Hvilke farver er
brugt?
Varme farver til højre og kolde farver til venstre. De varme farver trækker frem og de kolde trækker tilbage. Der er brugt mange brækkede/kvantitative farver.
Varme farver til højre og kolde farver til venstre. De varme farver trækker frem og de kolde trækker tilbage. Der er brugt mange brækkede/kvantitative farver.
·
Hvordan er der
skabt lys og skygge? Hvilke farver har lyset og skyggerne i hans billede?
Solen kommer bagfra og derfor kommer skyggen foran i billedet. Der er en ekstern lyskilde. Slagskyggen er det blå foran høstakken og egenskygge er der f.eks. i toppen af høstakken.
Solen kommer bagfra og derfor kommer skyggen foran i billedet. Der er en ekstern lyskilde. Slagskyggen er det blå foran høstakken og egenskygge er der f.eks. i toppen af høstakken.
·
Hvordan har han
benyttet farverne til at skabe rum i billederne? Overvej i denne forbindelse,
hvordan farverne i og bag ved høstakken virker på hinanden.
De kolde trækker tilbage og de varmefarver trækker sig frem i billedet. Da der både er varmefarver foran og bag høstakken trækker høstakken også frem i billedet.
De kolde trækker tilbage og de varmefarver trækker sig frem i billedet. Da der både er varmefarver foran og bag høstakken trækker høstakken også frem i billedet.
·
Zoom ind på
billedet: Hvad kendetegner Monets penselstrøg? Beskriv længde, former, mængde
af maling.
Korte og tynde penselstrøg. Jeg tror han har brugt meget maling, da det ligger ovenpå hinanden og lidt i klatter. Det er kun strøg og ikke rigtig nogen form.
Korte og tynde penselstrøg. Jeg tror han har brugt meget maling, da det ligger ovenpå hinanden og lidt i klatter. Det er kun strøg og ikke rigtig nogen form.
·
Hvilket (stemnings)indtryk
får man af naturen i Monets høstak-billede?
Rolig og varm stemning
Rolig og varm stemning
Høstakke(Solnedgang), 1890-91. Olie på lærred. 73X92,7
cm, Museum of Fine Arts, Boston.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar